Retaule de temàtica per identificar

05 març 2018

Retaule de temàtica per identificar

Pintura Gòtica Lineal > Vilafamés > Església de la Sang > Retaule de temàtica per identificar

Localitat

Vilafamés

Edifici

Església de la Sang

Datació

XIII

Classificació administrativa

Declarat BIC el 2005

Pintura. Denominació / temàtica

Retaule de temàtica per identificar

Localització dins l'edifici

Mur capcer del presbiteri

Datació pintura

Desconeguda

Tècnica

Tècnica al sec per identificar

Dimensions

-

Temàtica

-

Estat de conservació

Dolent

Intervencions anteriors

Es conserven restes pictòriques en menys d'un 20% del que seria el total original policromat. Les pintures varen ser intervingudes l'any 2007

Informe final / publicació

Aportat a la Conselleria de Cultura per l'empresa Estudio Métodos de la Restauración S.L

Trets estilístics d’execució matèrica

Originalment la pintura tenia unes dimensions molt més grans que les restes conservades, ja que part ha desaparegut, i part queda encara parcialment ocult sota els morters i decoracions barroques d'algepseria

Elements decoratius característics

Es distingeixen alguns elements dispersos com són les greques, marcs de separació de les escenes; així com cares, nimbus, mans i peus, a més de vestidures i barrets de personatges, arquitectures polilobulades

Paral·lels amb altres pintures

Marc de les escenes amb Castellfabib, Sant Pere de Verona a Llíria,...

Materials compositius

Analítica

No

Suport

Carreus i maçoneria

Morters de preparació

Preparació de calç i sorra

Aglomerant

-

Càrregues

-

Capa pictòrica

-

Aglutinant

-

Pigments

-

Altra informació d'interés

Edificació d'origen musulmà fortificat, és de construcció gòtica.
Pel que fa a la iconografia, es pot hipotitzar envers la temàtica representada, a partir d'una de les escenes on s'observen dos personatges amb els rostres molt junts. Podria tractar-se de l'escena de la Visitació de Santa Isabel a la seua cosina, la mare de Déu, o del bes de Sant Joaquim i Santa Ana davant la porta daurada. En qualsevol dels dos casos es podria afirmar que es tracta d'un retaule pictòric dedicat a la vida de Maria

Bibliografia específica

BOULARAND, Sarah; VENDRELL, Màrius; VENTOLÀ, Lourdes. ”Aspectes tècnics de les pintures murals medievals. Diversos exemples de pintures romàniques a Catalunya”. [a] Romànic de muntanya: materials, tècniques i colors. Ed. Clavell cultura S.L. Calella 2010.
CLAUSELL, Gerard. Excavaciones arqueológicas en la Iglesia de la sang (Vilafamés-Castellón). 1987-1988. [a] Quaderns de prehistòria i arqueologia de Castelló. Tom 13. pp. 345-362. 1987-88.
EMR Estudio Métodos de la Restauración S.L. Post Informe Restauración de las pinturas murales de las pinturas de la Iglesia de la Sangre. Vilafamés. Informe inèdit dirigit a la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana. Sense datació.
MELERO MONEO, Marisa. La pintura sobre tabla del gótico lineal. Col·lecció Memoria atrium Nº 3. Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona. 2005.
Rubio Mifsud, A “La pintura mural gòtica lineal a territori valencià. Statu Quo del Corpus Conegut. Estudi i Anàlisi per a al seua conservació”. Tesi doctoral. 2015. Disponible a https://riunet.upv.es/handle/10251/59466?show=full

Galeria fotogràfica

Top