Retaule Escenes dels Sants Gil, Abdó i Senent, i Calvari

06 març 2018

Retaule Escenes dels Sants Gil, Abdó i Senent, i Calvari

Pintura Gòtica Lineal > La Pobla de Vallbona > Església De Sant Jaume > Retaule Escenes dels Sants Gil, Abdó i Senent, i Calvari

Localitat

La Pobla de Vallbona

Edifici

Església De Sant Jaume

Datació

SS. XIV - XVIII

Classificació administrativa

Bé de Rellevància Local (BRL)

Pintura. Denominació / temàtica

Retaule Escenes dels Sants Gil, Abdó i Senent, i Calvari

Localització dins l'edifici

Mur Capcer

Datació pintura

Desconeguda. XV?

Tècnica

Tremp desconegut sobre morter bastard

Dimensions

Restes conservades son de 2,42 m d'amplària x 1,63 m d'alçada

Temàtica

-

Estat de conservació

Dolent

Intervencions anteriors

En dues fases, La primera descobriment i estudi per les empreses Rest d'art s.a.l. i Estrax color. La segona intervenció de restauració sota la direcció tècnica de Ma José Zacarías

Informe final / publicació

Sí / No publicat

Trets estilístics d’execució matèrica

El retaule consta de quatre carrers, delimitats per un marc similar però més ample, que el del retaule de la Mare de Déu, Totes les escenes es desenvolupen sota un arc trilobulat i rematat per cresteria. Sobre aquesta estructura arquitectònica fingida apareixen els noms dels sants amb grafia tardogòtica. Els personatges estan tractats amb molta minuciositat i existeix molta profusió de detalls a les vestidures que denoten un cert gust per la sumptuositat

Elements decoratius característics

Personatges, vestidures, inscripcions, animals, pelícan, estels de vuit puntes, garlandes vegetals,...

Paral·lels amb altres pintures

Amb les pintures del Retaule de Sant Antoni d'Alcubles dos elements relacionats: amb la pintura del naixement les figures femenines són semblats i amb el dels Sants l'existència d'un carrer central per ubicar la imatge de bulto d'una Mare de Déu

Materials compositius

Analítica

Suport

Tàpia

Morters de preparació

-

Aglomerant

Calç i algeps

Càrregues

Sorra

Capa pictòrica

-

Aglutinant

-

Pigments

Roig, blanc, negre, blau, colors terra des del groc al marró, i mescles de tots ells. Elements metàl·lics

Altra informació d'interés

En aquest retaule les restes que es conserven sense policromia a l'escena sota el calvari presenten un aspecte més polit que el de la Mare de Déu -on la superfície presenta una certa rugositat-. En tots dos és evident però la heterogeneïtat de la matèria

Bibliografia específica

REAU, LouiS. Iconografia del arte cristiano. Iconografia de los santoS. Col·lecció cultura artística. Ed Serbal. Barcelona. 1997. Tom 2, (Vol. 3). De la A a la F. ISBN: 84-7628-208-7. Tom 2. (Vol. 5). De la G a la O.
Rubio Mifsud, A “La pintura mural gòtica lineal a territori valencià. Statu Quo del Corpus Conegut. Estudi i Anàlisi per a al seua conservació”. Tesi doctoral. 2015. Disponible a https://riunet.upv.es/handle/10251/59466?show=full
ZACARIAS OROZCO, Maria José. Restauración de las pinturas murales de la Iglesia de San Jaime de la Pobla de Vallbona. Informe final de restauración. Memorias parciales I y II. Informe inèdit dirigit a la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana. València. 1996.

Galeria fotogràfica

Top